· 

Grenzen aangeven

Praten over je problemen

 

Een paar weken geleden deelde ik al een blog over kwetsbaarheid. Ik heb de laatste tijd wat dingen hierover gelezen en het voorkomen van een burn-out hangt van veel dingen af. Onder andere dus over het praten over je problemen en je kwetsbaar opstellen. Je kunt het natuurlijk ook opschrijven als je het moeilijk vindt om erover te praten en door het benoemen of opschrijven kun je er makkelijker vat op krijgen. En als je het hebt opgeschreven het ook weer delen met diegene die het dichtst bij je staat, zodat die persoon je ook echt kan helpen.

 

Gezonde grenzen

 

Een ander belangrijk punt is het herkennen en aangeven van je grenzen. Ik ben iemand die altijd het idee had dat ik stiltes op moest vullen, het iedereen naar de zin wilde maken en me overal voor wilde verantwoorden. Ik leer nu steeds beter om daar maling aan te hebben en te doen wat voor mij goed voelt. Je kunt het nooit iedereen naar de zin maken. Natuurlijk is dit een proces en heb ik het nog niet helemaal onder de knie maar dat komt nog wel.

 

Als je gevoeliger bent zul je ook vaker te horen krijgen dat je niet zo overdreven moet reageren en niet zo gevoelig moet zijn. Of dat je harder moet worden. In het werkboek voor hoog sensitieve personen heb ik hele goede tips gevonden over hoe je kunt reageren als iemand een dergelijke opmerking maakt. Ook voor jezelf opkomen hoort bij het herkennen van gezonde grenzen. Je hebt namelijk gewoon recht op die gevoelens en niemand heeft voor jou te bepalen hoe jij ergens op reageert.

 

Gesprekken met jezelf voeren

 

Achteraf dacht ik vaak shit waarom heb ik dit of dat nou niet gezegd, maar ik word er gelukkig steeds beter in. Maar soms voer ik hele gesprekken in mijn hoofd, hoe het was gegaan als ik anders had gereageerd. Het is altijd handig om wat one liners bij de hand te hebben zodat je niet met je mond vol tanden staat. Deze tips komen dus uit het werkboek:

 

Voor jou ben ik misschien te sensitief, maar zelf ben ik heel tevreden met mijn sensitiviteit. Of: Hoezo té, naar welke maatstaven? Of: Grappig, de meeste mensen denken die ik ken denken juist heel positief over mijn sensitiviteit. En als daar dan nog niet goed op wordt gereageerd, tsja dan valt er ook niet zoveel te beginnen met die mensen. Je kunt niet alles hebben :-) 

 

Veel liefs